כיצד נבחר מיקרוסקופ? המדריך השלם!

להתבונן מקרוב בחיידק, לזהות כנימה על צמח או לבדוק מעגל חשמלי –  מבחר מיקרוסקופים חדשים מגדילים ומתעדים בקלילות ובאיכות יוצאות דופן – באקדמיה, בשדה ובמפעל.  כך תבחרו את המיקרוסקופ המתאים לכם.

מִיקְרוֹסְקוֹפְּ הוא מכשיר המשמש להגדלה ויזואלית של עצמים קטנים שלא ניתן לראותם ללא הגדלה. המיקרוסקופ האופטי הראשון (המבוסס על קרני אור) הומצא בהולנד במאה ה-16 ויצר תמונה מוגדלת 20X (כלומר כפול-20) של עצם המונח על משטח זכוכית מתחת לשתי עדשות. מאז התפתח התחום בקצב מסחרר: המיקרוסקופים הראשונים ששימשו במחקר היו בעלי יכולת הגדלה של עד 270X, ואילו מיקרוסקופים אופטיים מודרניים כיום מסוגלים להגדיל את העצם הנבחן עד X1000 מגודלו המקורי ונבדלים זה מזה בשיטת התאורה, הרזולוציה, עומק השדה אפשרויות התיעוד ועוד.

בחירת מיקרוסקופ נעשית בהתאמה למטרת הצפייה: מורה שרוצה להדגים לתלמידים מראה של גביש סוכר או גרגר חול יבחר במיקרוסקופ שונה מזה שיבחר רופא עור המעוניין לראות נגעים בעור בצורה ברורה, או חוקר במעבדה שחוקר דגימות רקמה או אורגניזמים מיקרוסקופיים.  ההיצע אדיר, וכיום ניתן לבחור מיקרוסקופ ברמה הגבוהה ביותר מקרב שורת דגמים חדשים שמחירם מתחיל מכמה מאות שקלים בלבד, חלקם מיועדים להצבה על השולחן וחלקם ניתן לשאת בכיס. את המיקרוסקופ יש לרכוש מחברה מקצועית המתמחה בתחום המיקרוסקופים, המספקת אחריות שירות ותמיכה בעברית בכל מקום בארץ. בישראל קיימות חברות “קטלוג” המספקות מוצרים בלבד ויש לשים לב כי אינן מספקות את התמיכה והשירות ברמה המקצועית הנדרשת.

הדבר נכון גם כאשר קונים ציוד מעבדה לבית הספר, ואפילו בעת רכישת מיקרוסקופ לילדים: רכישת מיקרוסקופ לילדים שאינו איכותי עשויה ליצור דווקא אכזבה ורתיעה משימוש עתידי. מיותר לציין כי מיקרוסקופ איכותי לילדים לא נמכר לצד מכונית על שלט, וגם תג מחיר גבוה בן מאות שקלים לא מלמד על איכותו. 

קראו גם: 

9 בעלי מקצוע שצריכים מיקרוסקופ כיס דיגיטלי 

המתנה המושלמת לגננת, לילדים או לבת המצווה:  מיקרוסקופ כיס דיגיטלי

מה כולל המיקרוסקופ?

מיקרוסקופ אופטי קלאסי מחולק לשלושה חלקים מרכזים: ראש המיקרוסקופ הנמצא בחלקו העליון ובו נמצאים החלקים האופטיים כמו העינית (העדשה האחרונה לפני העין) המכונה Eye Piece. העדשה של המיקרוסקופ מורכבת ממספר עדשות המוצמדות יחד, וניתנת להזזה למעלה ולמטה לאורך המכשיר לצורך מיקוד (פוקוס). בבסיס ראש המיקרוסקופ נמצאת קרוסלת האובייקטיבים (בעברית האוביקטיב מכונה עדשת העצם) שהם האלמנט האופטי הקרוב ביותר לדגימה (לעצם/לאובייקט הנבדק) ומאפשרים צפייה באמצעות הגדלות שונות.  בסיס המיקרוסקופ תומך במיקרוסקופ וממנו יוצא האור המוחזר לעינית לאחר שעבר דרך הדגימה. ‘היד’ המחברת בין הראש והבסיס, ותומכת בראש. 

כושר ההגדלה במיקרוסקופ אופטי היא מכפלת האובייקטיב (שקרוב לדגימה) בהגדלה של העינית (דרכה מסתכלים). העינית מספקת בדרך כלל הגדלה 10X. כך שאם נבחרה הגדלת אוביקטיב 40X, סך הכל ההגדלה תהיה 400X. לשם המחשה, הגדלה כזו מתאימה להתבונן בתאים מהחי, בעוד

שהגדלה 1000 X מתאימה לזיהוי חיידקים. כושר ההפרדה של המיקרוסקופ הנו 28 מיקרון (0.028) הגדול מכושר ההפרדה האנושי: 0.1 מ”מ. 

ראש המיקרוסקופ יכול להגיע במספר מפרטים: המיקרוסקופ הראשון היה בעצם מונוקולר (Monocular), אשר שמו מגיע מצירוף המילים: מונו (Mono) שפירושה ביוונית ‘לבד’   ומהמילה Ocular שפירושה באנגלית ‘עינית’. מכאן ניתן להבין כי למיקרוסקופ זה יש רק עינית אחת. מאחר ויש לו רק עינית אחת, עומק השדה מוגבל כלומר הדגימות יוצגו כשטוחות (חד-מימדיות). כיום נדיר לפגוש מיקרוסקופים מונוקולארים המיועדים לשימוש מקצועי מחוץ למוזיאון.  בינוקולר (Binocular) הוא מיקרוסקופ דו עיני (עם שתי עיניות) שנמצאות בראשו. הוא  נחשב לסטנדרט ונפוץ לרוב במסגרות חינוכיות, במעבדות מחקר ובמפעלים. בזכות שתי העיניות הוא מפחית את העומס על העיניים, ומספק שטח שדה גדול יותר. כמו כן, מיקוד העדשה טוב יותר במיקרוסקופ דו עיני מאשר במיקרוסקופ חד עיני.

דגמים מומלצים:  לבינוקולרים דגמים רבים הנעים מדגמים פשוטים, כגון RED220  או מיקרוסקופים מסדרת BA210RED  ועד לחוד החנית –C  .Panthera 

 

BA210RED
RED220

 

 

 

 

 

 

 

 

כמעט כל המיקרוסקופים שאנחנו מציעים- ניתן לרכוש בדגם בינוקולארי או תרינוקולארי. מלבד ה Panthera L, בה המצלמה היא בתוך המיקרוסקופ ולכן ניתן לתעד ולצלם במיקרוסקופ זה אפילו שהוא בינוקולרי. המיקרוסקופ החכם המכיל בתוכו מחשב ומצלמה ומשדר Wi-fi  מבית מוטיק – Panthera L.

Panthera-L-scaled
Panthera-L-scaled

 

 

טרינוקולר: דומה לבינוקולר, אך נוסף אל שתי העיניות בחזית קיימת חצובה אליה ניתן לחבר מצלמה. בדגמים מסוימים ניתן לצפות הן באמצעות העיניות והן באמצעות המצלמה בו זמנית. הטרינוקולר אידאלי לשימוש רופאים, אנשי חינוך או חוקרים, שכן הם מאפשרים לצלם את הדוגמית, ליצור סרטונים וליצור מאגרי תמונות ולשמור אותם במחשב לשימושים שונים.
דגמים מומלצים: דוגמה מצוינת לדגמי טרינוקולארים איכותיים ניתן למצוא בדגם , Panthera C BA210RED SP  או בדגם RED223 מסדרת RED220, כולם מבית Motic.

 

 

 

 

 

 

 

 

סוגים של מיקרוסקופים

 

עולם המיקרוסקופים הוא עשיר מאוד, ולמעשה לכל התמחות במחקר או בתעשייה ניתן למצוא תת דגם ייחודי המציע את מלוא התכונות הנדרשות כדי לבצע את המשימה. ריכזנו עבורכם את הקבוצות לפי התכונות העיקריות: 

 

מיקרוסקופ אופטי סטנדרטי (ביולוגי): מיקרוסקופ זה מצויד בתאורה תחתונה (translucent). הוא משמש לצפייה בזכוכיות נושא שעליהן דגימות דקות שדרכן עובר אור. מיקרוסקופ אופטי מאפשר לצפות למשל בחיידקים, אמבות, תאים ורגליים של חרקים.  במקרה זה הדגימה תונח מעל מקור האור התחתון במיקרוסקופ ובעת הצפייה נזדקק לכושר הגדלה גדול יחסית, ובעת צילום – לרזולוציה גבוהה.

קיימים מיקרוסקופים אופטיים המצוידים בנורות ובפילטרים פלואורסנטים. מדובר בסוג נוסף של תאורה הנובעת מההתפתחויות האחרונות בביולוגיה בתחום המיקרוסקופיה הפלואורסנטית. בעשור האחרון של המאה ה-20, בעידן הגנומי, פותחו שיטות רבות לצביעה פלואורסנטית של תאים או מבנים בתא, כאשר הקבוצות המרכזיות מתמקדות בצביעה כימית, דוגמת DAPI – המסמנת DNA ומשמשת לזיהוי וספירת גרעיני תאים.

 

מיקרוסקופ מסוג סטריאוסקופ: סטריאוסקופים משמשים לצפייה בדגימות אטומות (למשל חרק אטום, יהלום, מטבע, מעגל חשמלי) ומאפשרים הגדלה יחסית נמוכה (עד 60X) עם מרחקי מיקוד (עומק שדה) גדולים יותר – תכונה המאפשרת לצפות בשטח גדול יותר של הדגימה. בסטריאוסקופ האור שחוזר אל ראש המיקרוסקופ עובר דרך שתי עדשות (שנמצאות בבסיס ראש המיקרוסקופ) ומגיע לעינית בזוויות שונות, דבר המאפשר היוצרות תמונה סטריאוסקופית. מנגנון זה מזכיר את הדרך בה בני האדם רואים את העולם באמצעות העיניים: התמונה המתקבלת מכל אחת מהעיניות מגיעה מזווית שונה והמוח משלים את התמונה לתמונה אחת בעלת עומק תלת מימדי. הסטריאוסקופ יכול להיות בינוקולארי או טרינוקולארי עם הכנה למצלמה. לעיתים קרובות בסטריוסקופים בדרך כלל יש גם תאורה עילית Upright המשמשת להארת הדוגמה במקרים בהם הדוגמה אינה שקופה.  תאורה עילית נדרשת כאשר נרצה לבחון דגימות עם נפח דוגמת איברים או רקמות (מן הצמח או מן החי), גרגירי חול, גבישי סוכר, פריטים ארכיאולוגים, יהלומים, ולמטרת אבטחת איכות של מוצרים, רכיבים אלקטרוניים  ובדיקת חלקים. ניתן לבקש כי התאורה תגיע גם מלמעלה וגם מלמטה בו זמנית.  

מצלמה-דיגיטלית-למיקרוסקופ
מצלמה-דיגיטלית-למיקרוסקופ

 

 מיקרוסקופ Upright דיגיטלי ונייד: המיקרוסקופים הניידים הדיגיטליים הם בעלי יכולות דומות לסטריאוסקופ האופטי אך הם קטנים מאוד – בגודל של פנס כיס. הם מצוידים ביכולת הגדלה רציפה, יכולת פוקוס ידנית ותכליתם היא להציג את התמונה המוגדלת על צג מחשב, טלפון חכם או טאבלט ולתעד אותה. התאורה שלהם מורכבת מאורות LED הבנויים בתוכו כמקור אור עליון, כאשר קיימים מעל 150 דגמים שונים לשימושים שונים הנבדלים ביניהם באורך הגל (לבן, UV, פלורסנטי), הגדלה מקסימלית (עד 220X, עד 470X או עד 900X), מרחק מהדוגמה, סוג חיבור למסך, רזולוציית התמונה ועוד מגוון אפשריות התאמה אישית.

מיקרוסקופ-פלואורסנטי-דיגיטלי-נייד
מיקרוסקופ-פלואורסנטי-דיגיטלי-נייד

 

דגמים מומלצים: דוגמה למיקרוסקופ סטריאוסקופ בינוקולרי הוא SMZ-161 מבית מוטיק.  קיימים גם מיקרוסקופים דיגיטליים הניידים מבית Dino-Lite.   המיקרוסקופ הדיגיטלי הנייד מציע מגוון דגמים כגון AM73915MZT או דגמים פלואורסנטיים כמו למשל המיקרוסקופ הדיגיטלי הפלואורסנטי Dino-lite  מדגםAM4115T-GRFBY  .

 

מיקרוסקופ-דיגיטלי-מבית-דינולייט
מיקרוסקופ-דיגיטלי-מבית-דינולייט

 

מיקרוסקופ אינברטד (מיקרוסקופ הפוך, Inverted microscope ) : מיקרוסקופ מסוג Inverted הוא מיקרוסקופ עם מקור אור עליון ואובייקטיבים שנמצאים מתחת לדגימה הנצפית נקרא. הוא מיועד לצפייה בתרביות תאים בתחתית באריות כאשר התאים דבוקים לתחתית או צפים במצע הגידול. מיקרוסקופ זה מאפשר בחינת הדוגמאות תוך שמירת הסטריליות שלהן.

מיקרוסקופ אינברטד (הפוך) עם אופציית פלואורסנציה
מיקרוסקופ אינברטד (הפוך) עם אופציית פלואורסנציה

 

 

דגמים מומלצים: המיקרוסקופ ההפוך (אינברטד) מדגם AE31E מתוצרת Motic  הוא מיקרוסקופ המתאים למגוון אפליקציות והוא מאובזר בתאורת לד , בפיזור אור  phase ובמה גדולה ונוחה כסטנדרט. ניתן להוסיף לו מודול פלורסנטי ומצלמה בהתאם לצרכים.

מיקרוסקופ מקטב: מיקרוסקופ זה מאפשר לכוון את קיטוב האור או לסנן חלק מגלי האור לצפייה בדוגמאות בעלות קיטוב: גבישים, סלעים, מתכות, קרמיקות, פולימרים, עץ ועוד. המיקרוסקופ מיועד ליישומים ספציפיים לבחינת דוגמות המסיטות את קרני האור באופן לא שווה.

דגמים מומלצים: המיקרוסקופ המקטב Panthera TEC POL כולל סט אובייקטיבים אכרמוטי Plan UC ושדה ראייה של 22 מ”מ. 

מיקרוסקופ מטלורגי:  מיקרוסקופ זה מיועד לביצוע בדיקות מטלורגיות ומאפשר לצפייה בפני השטח של אובייקטים אטומים כגון מתכות, מינרלים, רכיבים אלקטרוניים ועוד ועושה שימוש בתאורה מסוגים שונים. 

דגמים מומלצים: PA53MET, AE2000MET, BA310MET (לפרטים והצעת מחיר בנוגע לדגמי מיקרוסקופ מטלורגי אנא צרו עמנו קשר ).